Objektif Bahagian Khidmat Pengurusan
- Memberi khidmat dalam mengendali hal ehwal pentadbiran, perkhidmatan, perjawatan, kewangan dan perolehan serta ICT Jabatan Tenaga Manusia
- Menentukan aktiviti-aktiviti Khidmat Pengurusan Jabatan Tenaga Manusia dijalankan dengan cekap dan berkesan
Khidmat Pengurusan Jabatan Tenaga Manusia (JTM) terdiri daripada empat (4) Cawangan Utama:
- Cawangan Pengurusan Sumber Manusia
- Cawangan Pengurusan Aset dan Pentadbiran
- Cawangan Kewangan dan Perolehan
- Cawangan Teknologi Maklumat
Cawangan Pengurusan Sumber Manusia
Cawangan ini terdiri daripada 2 unit iaitu :
Pembangunan Sumber Manusia dan Pengurusan Prestasi/Tatatertib
- Menguruskan kursus/ latihan softskills di dalam dan luar negara
- Menguruskan Mesy JK Tadbir Urus (JITU), JK Latihan (MJKL), Majlis Bersama Jabatan (MBJ), Lembaga Tatatertib dan Panel PPSM
- Mentadbir dan menyelia pelaksanaan HRMIS Jabatan
- Menyellia kes tatatertib Jabatan
- Melaksana urusan kenaikan pangkat
- Menyelia urusan tapisan keutuhan SPRM
- Menguruskan permohonan tapisan keselamatan kakitangan Jabatan
- HRMIS - menguruskan pelaksanaan HRMIS kepada kakitangan di Ibu Pejabat JTM dan ILJTM
Perkhidmatan dan Pembangunan Organisasi
- Melaksanakan urusan perkhidmatan yang melibatkan pelantikan, pengesahan, pemberian taraf berpencen, penamatan, persaraan Jabatan
- Menguruskan permohonan berkaitan kemudahan, tuntutan dan permohonan cuti mengikut kategori yang diperincikan dalam Perintah Am Bab C
- Menguruskan urusan penempatan pegawai dan perjawatan serta menjadi urusetia Mesy Pertukaran Jabatan
- Menguruskan pelantikan PSH dan kontrak
- Mengkaji keperluan perjawatan dan organisasi serta meluluskan hal-hal pembangunan organisasi Jabatan